Ultra gen 1 actionknappen lever sitt egna liv

Hej Apple,

Jag vill lyfta en fråga kring prissättning och hantering av min Apple Watch Ultra (Gen 1).watchOS 26.2

Min Action-knapp aktiverar SOS automatiskt utan att tryckas in, vilket gör klockan i praktiken obrukbar. Felet är inte kopplat till yttre skada och jag kan se att fler användare rapporterat liknande problem.

I kontakt med er seniora support framkom att Apple vid batteriservice i praktiken ofta byter ut hela enheten till en kostnad på 1 463 kr.

När det däremot gäller detta hårdvarufel är kostnaden för utbytesenhet 6 700 kr.

Jag fick ingen förklaring till varför prisskillnaden är så stor när slutresultatet i båda fallen är en utbytesenhet.

Jag fick heller ingen förklaring till varför en utbyteskostnad för en Gen 1 överstiger vad en nyare, renoverad Gen 2-modell kan köpas för på marknaden.

Jag förväntar mig inte särbehandling, men jag förväntar mig en rimlig och transparent förklaring till hur denna prissättning motiveras – särskilt när det gäller ett funktionsfel på en premiumprodukt.

Jag hoppas Apple kan ge ett tydligt svar.

Posted on Feb 11, 2026 5:26 AM

Reply
2 replies

Feb 11, 2026 7:45 AM in response to Gunvik

Sorry, but this is a user to user community, Apple does not follow these discussions and can not be reached by posting here.

Only Apple knows about the reasons for the different pricing of their service fees for different service options.

"Other damage" might include more defective hardware inside the watch, and the rest of the watch can not be refurbished that easy, as when only the battery is being serviced.

Ultra gen 1 actionknappen lever sitt egna liv

Welcome to Apple Support Community
A forum where Apple customers help each other with their products. Get started with your Apple Account.