Want to highlight a helpful answer? Upvote!

Did someone help you, or did an answer or User Tip resolve your issue? Upvote by selecting the upvote arrow. Your feedback helps others! Learn more about when to upvote >

Looks like no one’s replied in a while. To start the conversation again, simply ask a new question.

My Film hack when I have finished editing.

My Film hack when I have finished editing. What is wrong? There are small cuts in the film.

iMac, Mac OS X (10.6.8)

Posted on Jul 5, 2012 2:42 AM

Reply
16 replies

Jul 7, 2012 8:26 AM in response to keijofromhelsingborg

You use


DV-PAL (25fps) material - and in an .avi container (I guess)


Then in Easy Set-up - Did You select to do that kind of Movie.


User uploaded file

IT IS THE Same in FinalCut Express HD !

User uploaded file


If You set it to NTSC (29.97fps) - it will be very choppy - as this conversion is no good.


I use JES_Deinterlacer to convert from PAL to NTSC (or other way around) as this works so much better if conversion is needed.


Yours Bengt W

Jul 7, 2012 10:14 AM in response to keijofromhelsingborg

100% med på noterna


men det är lätt att starta ett FinalCut project i NTSC då det är grund standard (factory set) och om man då använder PAL material blir resultatet Hackigt - då FC kompromissar in rutor här och var för att få till 29.97fps.


Det gör det DÅLIGT !


Så först av allt - Kolla att du valt Easy SetUp - som PAL (min bild) och att materialet du använder kommer från kameror som spelar in i PAL (25fps) -


Min miniDV tape Sony TRV-900E gör det men varken min Leica eller Nikon gör så utan i 30fps - med påföljden att de måste konverteras till PAL för att resultatet ska bli njutbart.


Fresten - Det räcker med regn nu - du kan väl hålla tillbaka lite grann av det 😉 - Hu så vått - och i kväll kommer åska också (Blää)


Lycka till - Och hackigheten brukar till minst 95% bero på att man använder material med olika fps och att man valt fel protokoll i Easy SetUp. Kolla upp detta.


Annars så

• Fritt utrymme på Start-Up Hård Disken måste räcka till - för interlaced SD-Video så har jag minst 25Gb fritt utrymme (för HD x4-5 minst)

• annat som märkligt nog kan ge hackighet är användandet av många LJUD klipp (>50) - om man renderar ner dem - se under Sequence och rendering så finns Mix Down Audio - det brukar också hjälpa till.


User uploaded file

Här - Mixdown - alt+cmd+R


och ännu en gång - Lycka Till - Bengt W

Jul 7, 2012 11:08 AM in response to Bengt Wärleby

Hej Bengt W


Tack för detta och jag ska prova fram och se vad som händer.


Det är många siffror att hålla reda på.

Man blir snurig av allt.

Men det är roligt när det väll fungerar.


När jag Lägger filmerna på DVD via IDVD så ser det bra ut i stora tv.


Tack för allt och hoppas att jag kan lösa det.


Sommar hälsningar från skåne regnet Keijo J. S.

My Film hack when I have finished editing.

Welcome to Apple Support Community
A forum where Apple customers help each other with their products. Get started with your Apple ID.