Looks like no one’s replied in a while. To start the conversation again, simply ask a new question.

Mountain Lion - Problems with Dynacord Powermate 1600-3

Hey!


I upgraded Lion to Mountain Lion, but that wasn't a nice move. I'm working with Logic Pro 9, and my audio interface when i record is the Dynacord Powermate 1600-3 mixer. When i open Logic and go to preferences->audio and click on output device, the only option i can choose is "built-in output". When i had Lion on my Mac, i was able to choose "Dynacord Audio Interface" in both the input device and the output device. And there wasn't any problems with that.


Hope there are some help to find!

MacBook Pro (13-inch Early 2011), OS X Mountain Lion

Posted on Jul 30, 2012 9:28 AM

Reply
6 replies

Jul 30, 2012 9:37 AM in response to MadsSkov

Try re-installing the driver and/or seeing if there is a newer driver than the version you are using..


Sometimes an OS will 'lose' things for example, with Lion upgrades, Xerox printer drivers always got dropped. A simple re-install of the driver fixed it. Hope this is the same for you and your mixing desk.

Feb 5, 2013 2:13 PM in response to MadsSkov

Hi Mads,


Dynacord have uploaded a new driver for Mountain Lion. Is that the "latest driver software" you a refer to?


Link to latest driver: http://www.dynacord.com/en/products/7/5/73/252_pm1600-3.html


Otherwise call Ascon Trading from Aalborg. They are the Danish distributor and they have hotline for such things. (I expect you are from Denmark?)


I have some problems with recording multiple track on my Dynacord Powermate 1000-3 powermixer. Can you maybe help with that. After installing the latest driver Logic Pro was able to find the inteface. We can continiu in Danish if you want?


Regard Martin

Feb 6, 2013 7:38 AM in response to mhp1980

Hej Martin,


Jeg ejer desværre ikke mixeren mere, men tusind tak for dit svar.


Angående multitrack recording. Mixeren har 4 outputs til indspilning. Det vil sige at det ikke er muligt at sende 8 tracks ind. Man bliver nødt til at samle nogle af tracks på samme udgang. Det gør at man ikke kan ligge effekter på alle de tracks man optager (f.eks. 8), men kun på de 4 kanaler som kommer ind i computeren (Logic f.eks.).


Jeg optog trommer med mixeren da jeg havde den, og da jeg havde Lion. Det gjorde, at jeg blev nødt til at samle alle tommerne på et track, f.eks. aux 1, bæknerne og hihat på aux 2, lilletromme på mon 1, og lilletromme på mon 2. Når man så har lavet 4 audio tracks i Logic, vælger man blot hvilket input man ønsker. Der skulle meget gerne komme 4.


Venlig hilsen

Mads

Feb 6, 2013 2:41 PM in response to MadsSkov

Hej Mads,


Endelig fandt jeg en der har noget erfaring med nøjagtig samme opsætning som jeg selv kører med. Du aner ikke hvor lang tid jeg har brugt på at finde sådan en. :-) Først og fremmest er jeg glad for at høre at man trods alt kan få det til at fungere. Mit problem er som bekendt at jeg ikke få Logic Pro (eller Garage Band) til at optage i hverken 4 eller 8 spor. Troede oprindelig kun at man kunne optage 4 spor så det er bare en glædelig nyhed. Som tidligere skrevet kan jeg altså vælge forstærkeren under Input og Output Device under preferences i Logic, men der er åbenlyst en knap eller lignende jeg ikke har aktiveret i enten Logic eller på forstærkeren. (jeg har aktiveret record knappen på alle spor og input har jeg sat til nr. 1, 2, 3 og 4. Jeg skal nu høre dig om følgende:


  1. brugte du USB udgangen i power mixeren når du optog og er det i øvrigt den eneste mulighed man har?
  2. hvilken udgange (1-16) på forstærkeren bruger man. Jeg antager at man kun kan bruge de stik der sidder over USB 1-2 og USB 3-4. Dvs. udgang 15 og 16 på en Dynacord Powermate 1600-3. Se billede af forstækeren hvis ikke du kan huske detaljerne:
    http://www.thomann.de/dk/media_bdbmaxviewer_AR_254044.html?image=3295411&small=1
  3. Kan man bruge både Mic stikket og jack stikket.
  4. Jeg har fulgt nogle Youtube videoer ret nøje i forhold til opsætningen af fler spors optagning så mener den del er på plads. Spekulerer nu på om kan være forstærkeren der skal sættes op i menuen. Der er punkt i menu der hedder noget med USB hvor man har to muligheder. Man kan enten vælge "live" eller "studio". I studio er der som jeg husker det 4 auxér og ved live 2 aux + 2 mon. Du skriver selv om det herover så måske du kan fortælle hvad forskellen helt præcis er? Live og Studio optagelser går jeg ud fra, men er stadig ikke helt klar over forskellen.

Håber du vil hjælpe mig. Er ved at blive idiot over at have så fedt noget udstyr som man bare ikke kan finde ud af at bruge. :-)


Med venlig hilsen


Martin

Feb 7, 2013 11:53 AM in response to mhp1980

1. Jeg brugte det indbyggede audio interface i mixeren, altså USB udgangen. Ja, det er den eneste mulighed, hvis du vil køre mixeren direkte ind i computeren.


2. Hvis du mener med hensyn til hvor meget lyd man sender ind i mixeren fra de forskellige 4 tracks, er det aux 1, aux 2, mon 1 og mon 2 som er input 1,2,3 og 4 inde i Logic. På hver kanal sidder der knapper til at sende lyd til aux 1, aux 2, mon 1 og mon 2.

Et eksempel: Hvis tommerne er på track 5,6 og 7 vælger man hvilken en af de fire "master-output" kanaler, man vil sende dem til. Hvis man så vælger aux 1, sender man på hver af de enkelte tomtracks, det lyd man vil have ind i mixeren, ved at dreje på aux 1 knappen. Et tip, stil de fire "master-outputs", altså aux 1,2 og mon 1,2 på det samme, og instil på hver enkelt track, hvor meget lyd du vil have ind i pc'en, det må bare ikke peake.

De kanaler som hedder USB 1-2 og USB 3-4, virkede for mig som monitor kanaler, altså hvor man lyd man vil have ud i de højtalere man ny tilkobler mixeren.


3. Når man skal indspille skal man blot bruge USB-kablet. Hvis du tænker på hver kanal, er det lige fedt, om du bruger jack eller mic stik. Jeg bruger kun mic stik, da alle mine trommemikrofoner er med XLR-stik. Men jeg har også indspillet en guitar, der bruger jack-stik. Man gør så følgende: Når man har indstillet gain, og eq sender man lyden til f.eks. aux 1. Man skruger godt op for aux 1 kanalen, og justerer på selve guitarkanalen, hvor meget lyd som skal ind. Derefter vælger man inputtet i Logic, det kan være 1,2,3 eller 4. Slår record til i Logic, og indspiller.


4. Der har du så vidt jeg kan forstå misforstået det. Man kan i menuen vælge om det skal være live eller studio. Hvis du vælger live, er dine "master-outputs" kanaler aux 1,2 og selve masteroutput-kanalerne til speakere. Du skal vælge studio, for så bliver dine masteroutputs aux 1,2 og mon 1,2 og så kan du sende lyd fra hver kanal til dem. Det kan man ikke ved live, så vidt jeg ved.

Grunden til at det hedder live og studio er følgende:

Når man indspiller live, til f.eks. en koncert, bruger man masteroutputtet til højtalerne, og så bliver det optaget i pc'en også, samtidig med at det kommer ud i speakerne.

Studio giver bedre kontrol, da man har mon 1,2 og aux 1,2 og kan sende lyd fra hver enkelt kanal til outputsne.


Håber det hjalp, det var alt hvad jeg ved, kan ikke svare på mere 🙂


Det skal lige siges, at jeg kun er 15 år gammel.

Og hey, gå ind på youtube og søg Mads Skov Hansen. Der kommer to videoer frem, trommerne er optaget med en Dynacord Powermate mixer. Del gerne mit drum cover, der har jeg dog brugt et lydkort, som giver meget mere kontrol over hver kanal, da man har mulighed for eq, compressore og effekter inde Logic. Hvor man på Dynacorded kun har 4 tracks, med eksempelvis alle tommerne på samme kanal f.eks. aux 1, og så kan man ikke nørde på hver tom, der skal man lave fed lyd, inden man indspiller.


Venlig hilsen

Mads

Mountain Lion - Problems with Dynacord Powermate 1600-3

Welcome to Apple Support Community
A forum where Apple customers help each other with their products. Get started with your Apple ID.