Jag har fått ett mejl från ”Apple” där det anges att mitt Apple-id är stängt idag av säkerhetsskäl.

Jag har fått ett mejl från ”Apple” där det anges att mitt Apple-id är stängt idag av säkerhetsskäl. Jag ska klicka på en länk för att bekräfta mitt lösenord. Mejlet har en konstig rubrik, inleds med : Re:

Jag blev misstänksam och undrar om ni skickat mejlet eller om det är någon som vill lura mig att lämna ut mitt lösenord. Ni får gärna skicka svaret till min e-postadress:

Vänliga hälsningar Christel N.

[Personal Information Edited by Moderator]

iPhone 6s, iOS 15

Posted on Dec 20, 2021 10:47 AM

Reply

Similar questions

1 reply

Dec 20, 2021 1:15 PM in response to christel165

Det verkar vara en bluff/nätfiske-e-post/text. Apple kommer inte att skicka ett e-postmeddelande till dig om att ditt konto är inaktiverat/begränsat eller kommer att inaktiveras/begränsas. Det får du veta nästa gång du försöker logga in någonstans.

Apple kommer alltid att tilltala dig med ditt namn eller det namn de har registrerat för dig, inte Kära Kund, Kära Kund eller genom att använda din e-postadress. E-postmeddelandet kommer från @apple.com eller @iTunes.com. E-postadresser kan vara förfalskade. Du kan gå till Mail/Visa/Meddelande/Visa alla rubriker för att se mer. Apples e-postmeddelanden kommer inte att ha dålig grammatik/felstavningar. Apples e-postmeddelanden kommer aldrig att innehålla en bilaga. Apple kommer aldrig att begära personlig information via e-post såsom personnummer, din mors flicknamn eller fullständiga kreditkortsnummer.

Det enda undantaget från ovanstående jag har märkt är om du beställer något från Apple Store (apple.com), kommer ditt kvitto att adresseras till Kära Apple-kund. Det är ett kvitto på ett köp du initierat.

Avoid phishing emails, fake ‘virus‘ alerts, phony support calls, and other scams.   *

https://www.youtube.com/watch?v=SR3Z3fXXjfw

Identifying legitimate emails from the iTunes Store.   *

Skicka e-postmeddelandet till Apple som en bilaga till ett nytt e-postmeddelande innan du tar bort det. Du kan vidarebefordra som en bilaga genom att gå till Mail/Meddelande/Vidarebefordra som bilaga. Eller kontrollera - klicka på mejlet och välj Vidarebefordra som bilaga. Se till att du skickar den som en bilaga till ett nytt e-postmeddelande. Om du bara vidarebefordrar det kommer det förmodligen att avvisas. Du får inget svar.

reportphishing@apple.com  -

This thread has been closed by the system or the community team. You may vote for any posts you find helpful, or search the Community for additional answers.

Jag har fått ett mejl från ”Apple” där det anges att mitt Apple-id är stängt idag av säkerhetsskäl.

Welcome to Apple Support Community
A forum where Apple customers help each other with their products. Get started with your Apple Account.